Opublikowane przez: WojUrb

Transport cysternami ADR

bezpieczny transport cysternami ADR

Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, określająca tym samym transport cysternami ADR, została zawarta w Genewie w dniu 30 września 1957 r. pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych i weszła w życie w dniu 29 stycznia 1968 r. Samo porozumienie zostało zmienione protokołem zmieniającym art. 14 ust. 3 sporządzonym w Nowym Jorku w dniu 21 sierpnia 1975 r., który wszedł w życie w dniu 19 kwietnia 1985 r.

Transport cysternami ADR – kluczowy artykuł umowy

transport cysternami ADRSama umowa jest krótka i prosta. Kluczowym artykułem jest drugi, w którym stwierdza się, że oprócz niektórych towarów nadmiernie niebezpiecznych, inne towary niebezpieczne mogą być transportowane cysternami ADR i przewożone na skalę międzynarodową pojazdami drogowymi pod warunkiem spełnienia wymogów: warunkami określonymi w załączniku A dla danych towarów, w szczególności w odniesieniu do ich opakowania i etykietowania; oraz warunki ustanowione w załączniku B, w szczególności w odniesieniu do konstrukcji, wyposażenia i eksploatacji pojazdu przewożącego dane towary. Od czasu wejścia w życie ADR załączniki A i B były regularnie zmieniane i aktualizowane. W związku z tymi zmianami, które weszły w życie w dniu 1 stycznia 2019 r., opublikowano zmienioną wersję skonsolidowaną jako dokument ECE/TRANS/27.

Regulacje Organizacji Narodów Zjednoczonych

Struktura jest zgodna z zaleceniami Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącymi transportu cysternami ADR towarów niebezpiecznych, przepisami modelowymi, Międzynarodowym morskim kodeksem towarów niebezpiecznych (Międzynarodowej Organizacji Morskiej), Instrukcjami technicznymi dotyczącymi bezpiecznego transportu towarów niebezpiecznych drogą powietrzną (Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego) oraz Regulaminem międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami). Układ graficzny jest następujący: