Opublikowane przez: cara

Jak sprawdzić stan akumulatora?

Zanim wymienisz akumulator…

Problemy z ładowaniem akumulatora mogą, ale wcale nie muszą oznaczać uszkodzenia lub zużycia baterii. Może się zdarzyć, że z urządzeniem jest wszystko w porządku, a za trudności z zasilaniem odpowiadają pozostałe elementy samochodu. Zanim zdecydujesz się więc na wymianę akumulatora, sprawdź najpierw wnikliwie jego stan – może się okazać, że jedynie niepotrzebnie wydasz sporą sumę pieniędzy, a problem wcale nie zostanie rozwiązany.

Niestety, system zasilania jest bardzo często traktowany po macoszemu nie tylko przez kierowców, ale również przez mechaników. Nawet podczas regularnych, corocznych przeglądów, akumulator 12V sprawdzany jest często zbyt pobieżnie, nie dając w efekcie prawdziwych, przydatnych informacji na temat jego stanu. Bardzo dobrze więc zrobisz, jeśli samodzielnie zaopatrzysz się w sprzęt służący do monitorowania pracy baterii oraz opieki nad tym delikatnym, a niezwykle potrzebnym sprzętem. Przydadzą się przede wszystkim prostownik do akumulatora, który może uratować sytuację wtedy, gdy samoczynne ładowanie akumulatora nie przyniesie oczekiwanych efektów. Pozostałymi ważnymi narzędziami to areometr oraz woltomierz – służą do monitorowania pracy baterii. Dzięki poniższym wskazówkom dowiesz się jak sprawdzić akumulator.

Przyjrzyjmy się najpierw temu drugiemu – z jego pomocą sprawdzisz napięcie spoczynkowe baterii, które pomoże Ci określić jaki jest stan akumulatora. Pomiary powinieneś wykonać, gdy samochód przez całą noc stał nieużywany, zanim jeszcze włożysz kluczyk do stacyjki i uruchomisz silnik. Jeśli wynik będzie niższy niż 12,4 V, urządzenie wymaga do ładowania – możesz do tego wykorzystać wspomniany wyżej prostownik do akumulatora. A skoro już dokonujesz odpowiednich pomiarów przy wyłączonym silniku, możesz skorzystać z okazji i sprawdzić jeszcze jeden ważny element dotyczący baterii – napięcie ładowania akumulatora tuż po uruchomieniu samochodu. Wynik powinien oscylować w granicach 13,8-14,8 V. Jeśli jest niższy, może oznaczać to problemy z ładowaniem. Z kolei jeśli napięcie jest mniejsze niż 10 V może świadczyć to o poważnym zużyciu, które przekłada się na zły stan akumulatora. W takim wypadku będziesz najprawdopodobniej zmuszony sprawić sobie nowy egzemplarz.

Sprawdź poziom elektrolitu

Elektrolit to płyn przewodzący prąd pomiędzy płytami akumulatora. Jeśli posiadasz baterię obsługową, musisz pamiętać o kontrolowaniu jego poziomu – w tego typu urządzeniach brak rozwiązań zapobiegających wyparowywaniu wody z tej cieczy. Jeśli po odkręceniu korków wszystkich cel dostrzeżesz, że płyn nie zakrywa płyt czynnych, musisz go uzupełnić za pomocą wody destylowanej lub zdemineralizowanej. Bądź przy tym bardzo ostrożny – uważaj, żeby do elektrolitu nie dostały się żadne zanieczyszczenia. Nie nalej również więcej wody, niż wskazuje obudowa akumulatora. Jeśli nie ma tam potrzebnej informacji, postaraj się, by elektrolit nieznacznie tylko zakrywał płyty czynne – niech sięga około 1 cm ponad nie.

Gęstość elektrolitu zdradzi ci za to informacje dotyczące ładowania akumulatora. Użyj do tego aerometru – idealna wartość to 1,28 g/cm3. Jeśli otrzymany przez ciebie wynik wynosi mniej niż 1,25 g/cm3, urządzenie należy doładować. Jeśli z kolei wartość jest niższa niż 1,15 g/cm3, akumulator 12V może ulec zasiarczeniu i w efekcie poważnie się zniszczyć. Mamy nadzieję, że wiesz już jak sprawdzić stan akumulatora.