Opublikowane przez: cara

Jak działa alternator?

alternator

Zasady działania alternatora

Alternator (czyli w dłuższej wersji prądnica prądu przemiennego) został opatentowany w 1891 roku przez serbskiego wynalazcę Nikola Teslę, wielkiego zwolennika prądu przemiennego i konstruktora wielu urządzeń do wytwarzania oraz wykorzystywania tego rodzaju energii. Warto wspomnieć jednak, że wybitny inżynier nie był pierwszym twórcą tego urządzenia – klika miesięcy przed nim taką prądnice skonstruował genialny wynalazca polskiego pochodzenia, Michał Doliwo-Dobrowolski. Niestety, minęło wiele czasu nim alternatory trafiły do samochodów. Przez bardzo długo w urządzeniach mechanicznych używano prądnicy prądu stałego – znacznie mniej użytecznej w przypadku tego typu sprzętu, ale skonstruowanej przez o wiele bardziej wpływowego Thomasa Edisona, zagorzałego przeciwnika prądu przemiennego.

akumulatory bosch

Zasada działania alternatora jest następująca : działa w sposób odwrotny do silnika – podczas gdy ten drugi zajmuje się przetwarzaniem energii elektrycznej w ruch, prądnica prądu przemiennego zamienia energię mechaniczną (uzyskiwaną z wału korbowego silnika, dzięki paskowi klinowemu) na prąd elektryczny. Proces ten umożliwia budowa alternatora. Najważniejsze elementy tego urządzenia to wirnik, elektromagnes, który poprzez tworzenie pola elektromagnetycznego indukuje prąd zmienny, przetwarzany następnie na stały przez mostek diodowy; regulator napięcia, nadzorujący pracę układu prostującego, oraz stojan, czyli izolowana rama z trzema zwojeniami.

Nie da się ukryć, że alternatory potrafią być dość drogie, ale powyższy opis wyraźnie pokazuje jak skomplikowane i przede wszystkim ważne jest to urządzenie. Zasada działania alternatora : przetwarza ruchy silnika na energię elektryczną, którą wykorzystuje do ładowania akumulatora i w efekcie zasilania całego samochodu.

Najczęstsze objawy awarii alternatora

To wszystko sprawia, że awaria alternatora oznacza właściwie brak prądu w samochodzie, a to z kolei sprawia, że odpalenie silnika będzie zwyczajnie niemożliwe. Na szczęście, rozpoznanie objawów takiej usterki nie należy do specjalnie trudnych czynności. Pierwszym, najbardziej widocznym znakiem, że nie wszystko działa jak należy, jest kontrolka akumulatora. Jeśli pojawia się w trakcie jazdy, nie pojawia się wcale lub nie znika, choć silnik został już uruchomiony, praktycznie na pewno oznacza to jakąś awarię systemu zasilania (do którego alternator oczywiście należy).

Kolejnym symptomem mogą być nagłe spadki energii elektrycznej w samochodzie – jeśli urządzenia nią napędzane nie działają tak jak powinny, reflektory świecą słabiej niż zazwyczaj lub migoczą mimo sprawnych żarówek, może to oznaczać poluzowania paska klinowego, który jest absolutnie niezbędny do pracy alternatora – to z niego prądnica otrzymuje energię mechaniczną, którą przetwarza następnie na prąd potrzebny do zasilania pojazdu.

Jeśli do awarii dojdzie, zależnie od jej powodu może wystarczyć wymiana jedynie pojedynczego elementu urządzenia, albo i całego alternatora.  To drugie rozwiązanie jest dość drogie, ale w niektórych wypadkach może okazać się zwyczajnie nieuniknione. Z drugiej strony, regeneracja alternatora obniża jego cenę – dobrym pomysłem może okazać się zakup używanej prądnicy prądu przemiennego, na której dokonano tego procesu. Aby zlokalizować usterkę warto jest wiedzieć jak działa alternator.