Przyczepy i naczepy ciężarowe wydają się być skomplikowanymi pojazdami. W istocie sprawa nie jest aż tak zagmatwana. Istnieje co prawda kilka rodzajów tych pojazdów, co przekłada się także na to, że mamy różne części do naczep, nie jest to jednak coś, czego ludzki umysł nie byłby w stanie ogarnąć. Najczęściej na naszych drogach spotkać można naczepy kurtynowe, potocznie nazywane firankami. Oprócz tego mamy też cysterny i naczepy skrzyniowe.
Części do naczep tzw. firanek
Firanki zastępują sukcesywnie starsze rodzaje naczep, gdzie plandeki były zarzucane na górę podczas załadunku bocznego. W przypadku naczep-firanek boki plandeki są umieszczane na specjalnych rolkach osadzonych w szynach, co daje możliwość przesuwania ścianą boczną. Dzięki takiemu rozwiązaniu dużo łatwiej jest prowadzić prace załadunkowe i rozładunkowe. Objawia się to chociażby w ciasnych pomieszczeniach, gdzie nie było jak odwinąć plandeki na górę, albo przy porywistym wietrze, który zarzuconą tak plandekę nieustannie ściągał. Dochodzą więc nam w tym przypadku dodatkowe części do naczep w postaci owych rolek i szyn.
Niezmienna idea konstrukcji naczepy
Cały zaś szkielet takiej naczepy, czyli podwozie, nie ulega gwałtownym zmianom na przestrzeni lat. Oczywiście, konstruktorzy doskonalą poszczególne rozwiązania, idea wszelako pozostaje taka sama. Układ jedno, dwu lub trzyosiowy zależy od maksymalnej nośności naczepy. Dodatkowa, podnoszona oś pomaga ograniczyć spalanie i oszczędzać opony, które również należy traktować jako części do naczep. Jeżeli nasza naczepa ma się odznaczać zwiększoną nośnością lub wytrzymałością, powinna być wyposażona w certyfikat XL.